h o m e is now Mbale

Igår satt vi i en skumpig matatu (liten buss på typ 12 platser) under större delen av dagen, med stopp i Jinja där vi käkade lunch med utsikt över Nilens källa och tittade på fältet där diktatorn Idi Amin flydde landet -79. LärarGöran är inte bara en levande legend utan även ett mänskligt uppslagsverk, vilket är superintressant här på plats men jag ska inte tråka ut er med en massa politisk fakta, utan glädja er med bilder!
 
 
Efter cirkus 5 timmar kom vi fram till vår slutdestination Mbale, Ugandas 3e största stad om jag minns rätt, och mitt första intryck var att miljön här är aningen tuffare än huvudstaden Kampala, men fortfarande väldigt trygg. För er oroliga typer där hemma har jag en liten historia som en man från Kanada berättade idag när vi väntade i 2 timmar på att få lunch: "Varje gång jag kommer hem från en resa i Afrika undrar folk om jag blivit rånad, då säger jag att jag faktiskt varit med om ett rånförsök en gång i Mbale. Jag kände ett slag mot ryggen och upptäckte att min plånbok var borta, så jag vände mig om för att ta tillbaka den... ur munnen på en get!" Det är som sagt tryggt och vänligt, och supervackert då staden ligger precis nedanför bergskedjan Elgon, som vi planerar att bestiga en vacker dag. Men vi får väl se, svetten flödar bara av att sitta lugnt och stilla i skuggan... 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0