ancient aksum

Har nu sagt farväl till både Addis Abebas kackerlackor och Lalibelas loppor. Kanske kan man säga att all kärlek är bra kärlek men jag önskar faktiskt att krypen kunde låta mig vara ett tag, hela kroppen kliar och då Rasmus inte fått ett enda bett känner jag mig nästan lika lyckligt lottad som i Kairo då jag fick cirkus 50 myggbett om natten och en rumskompis sa "jag tror jag hörde en mygga inatt". Känner spontant att det är jag som borde ta malariaproflylax istället för Rasmus, men än så länge har vi inte sett några myggisar så kommer nog att överleva även det.

 

Well. Då har vi alltså landat i Aksum, civilisationens vagga. Tog typ en halvtimma att flyga hit från Lalibela och är Etiopiens nordligaste stad, vi såg nästan gränsen till Eritrea tidigare idag när vi tog en guidad tur till kung Kalebs palats uppe i bergen. Historia har aldrig varit my cup of tea men det är otroligt häftigt att besöka ställen innan de turistbombats, att få komma nära och lägga näven på flera tusen år gamla sevärdheter som inom ett decenium antagligen kommer att vara bakom murar och staket. Aksum är dock mer än obelisker och gamla gravar, en riktigt nice stad som har både tuctucs (en liten touch of India!) cykeluthyrning och kameler som lunkar gatorna fram.

 

Bor nu på Africa Hotel som kostar 65 spänn natten -för oss båda!


Kommentarer
Postat av: Katrin Rosberg

Djuren föröljer dig bara för att lämna budskap till dig vännen, det vet du väl efter att ha rest med mig i 3 månader ;)
Kackerlacka = Gör upp med det förflutna o det slutar förfölja dig. Du är fri.
Loppor = Du kan förändra världen. Genomför allt vad du vill. Du kan uträtta stordåd, göra saker som du inte trodde var möjligt att du skulle klara av.
Och myggor fortsätter du undvika genom att fortsätta känna dig lugn o avslappnad i sällskap med andra o i alla lägen. Behåll lugnet, känn dig inte jagad o stressad.
Det klarar du superbra! krammmmm

2013-10-01 @ 21:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0