home sweet home (typ)

 
Efter tolv timmars buss kom vi igår fram till Addis Abeba (den som tycker att det lät hemskt misstar sig: sätena var sköna, vi fick gratis vatten samt en slags kaka som smakade kartong -mycket graciösare än så blir det nämligen inte för en simpel backpackare) och jag hade tänkt mig att det skulle kännas lite som att komma hem då vi inte behöver börja om på noll med lokaliseringen, men hade tydligen förträngt hur förbaskat stor stadskärnan är. Trots det fortsätter vi med att bojkotta taxis då det tar deso mer energi att förhandla fram ett vettigt pris än att gå en mil eller två -även som förkyld & ynklig.
 
Idag besökte vi ett zoo som var totalt avskyvärt och sedan universitetet där vi träffade min exlärare och stora förebild Göran Göranssons gamle vän Yeraswork som studerade i Lund på 70-talet. Malva? That's a name I didn't hear at the nightclubs, everybody was called Ulla and Mona! sa han med ett nostalgiskt skratt och berättade sedan om sina fyra år i ett etiopiskt fängelse som fysiskt var brutalt men i övrigt lärorikt då samtliga fångar var högutbildade. Ett väldigt intressant och trevligt möte. Addis verkar förresten vara bombfritt, jag antar att det bara är när man är långt borta som rädslan smyger sig på, väl på plats inser man hur mikroskopiskt liten risken är att det skulle hända oss något.

Kommentarer
Postat av: bosse

Fantastiska beskrivningar och bilder - både kartongen, mötet och återkomsten. Levande. Krama R.

2013-10-19 @ 08:27:21
Postat av: pap

hello lovers and travellers of ethiopia. det verkar som ni hittat en glad och nice inföding. ska ni till von rosens kaffefarm sen eller? för övrigt håller jag med bosse. åm hälsar oxo. love from the one and only pap

2013-10-19 @ 15:39:19
Postat av: martina

Haha, Ulla och Mona!

2013-10-20 @ 19:36:25
URL: http://hector.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0