om två dagar i två månader: ETHIOPIA

Skynda er nu hem så att ni kan åka tillbaka igen fick vi höra från en vän i Sverige när vårens maffiga Afrikaresa närmade sig sitt slut, och precis så kommer det att bli! Denna gång bär det av till Etiopien och i vanlig ordning är det väl bäst att jag förklarar mig lite då folks reaktioner oftast är "vad fan ska man dit och göra". Afrikas horn sägs vara det ställe på jorden dit Djävulen åker på semester så jag kan väl förstå denna eviga skepsis på ett sätt, men å andra sidan bojkottar du liksom inte Malmö för att det under perioder skjutits hejvilt där. Det finns alltid så mycket mer än bilden media ger.
 
Jag reser tillsammans med Rasmus (filmfrilansare, spontan & underbar) och vårt syfte med att dra dit är att uppleva, upptäcka och uppmärksamma de sidor av Etiopien man sällan hör talas om, övertygade om att landet har mer att erbjuda än kidnappningar och tortyr. Till och med de svenska journalisterna Persson & Schibbye som besköts i Ogaden 2011 nämner även sina positiva upplevelser i sin bok 438 dagar, så helt ute och cyklar tror jag inte att vi är.
 
 
Vi kommer att besöka bland annat Aksum i norr, Jima i väst och Dire Dawa i öst och har även planerat att åka till både Djibouti och Somaliland -ett land som officiellt ännu inte existerar. Men först, en vecka i Addis!

Kommentarer
Postat av: Katrin Rosberg

Underbart Malva! Jag gillar att du lägger ut karta. Blir så lätt att följa dig. Älskar kartor!
Önskar dig o Rasmus allt gott inför resan. Glöm inte stenen och trädet...

2013-10-01 @ 20:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0