third day of adventure

Addis Abeba, what a place! Det herdas får mitt i centrum, hönorna ligger nackade på trottoaren, taxibilarna skumpar loss och butikerna säljer kortkort. En crazy mix av allt man kan tänka sig, kaos är en del av vardagen och vi älskar't! Egentligen är det ett ganska ruffigt ställe med mycket tiggare och gatubarn, vissa områden är brutalt fattiga och avgaserna från Afrikas sjätte största stad är fruktansvärda för både hals och näsa, men människorna är underbara och så fort vi ser lite lost ut räcks det ut en hjälpande hand eller tretton. Man kan vara själv i Addis utan att någonsin vara ensam, känns tryggt.
 
Vi har än så länge mest traskat omkring, säkert flera mil de senaste dagarna och har faktiskt fått rätt bra koll på stadskärnan trots brist på gatuskyltar. Igår sa vi hej till den gamla tantan Lucy som var galet kort men hyfsat fräsch med tanke på sina 3,18 miljoner år, och idag börjar firandet av Meskalfestivalen så vi ska nu dra ut och glo på stora brasor. Lite som valborg kan jag tänka mig, fast Ethiopian style då alltså. På lördag morgon flyger vi vidare till legendariska Lalibela! 
 

Kommentarer
Postat av: Katrin Rosberg

Malva: Addis Abeba verkar ha det Nairobi inte hade, en personlighet som går att beskriva med ord, tack för att jag får ta del av din beskrivning, härligt!

2013-10-01 @ 20:53:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0